Tuesday, March 13, 2012

IMP- menjamin produk tahap yang tinggi


Apa itu IMP
IMP adalah akronim kepada Islamic Manufacturing Practice yang bermaksud Amalan Pengilangan Islam. Diwujudkan untuk pengusaha industri yang beragama Islam di atas kesedaran keperluan umat islam pada zaman ini kepada pemakanan yang suci dari aspek rohani dan jasmani.

Kesucian dari aspek rohani bermaksud tangan-tangan yang mengusahakan produk adalah tangan Muslim. Mereka yang memahami dan terikat dengan Hukum-hukum Islam serta patuh kepada perintah Allah akan menambah keberkatan terhadap apa yang diusahakannya. Ini adalah kerana Nur Islam yang ada pada dirinya adalah nilai yang tidak terdapat pada pengusaha bukan Islam. Penghasilan produk daripada Muslim yang membaca Bismillah menambah kebaikan yang tidak ternilai disamping zat-zat lain seperti vitamin dan mineral dalam makanan itu sendiri.

Kesucian Jasmani pula merangkumi proses pembuatan yang mengikut syarak. Ia merangkumi penggunaan bahan mentah yang suci dari sumber-sumber yang haram, memelihara perkakasan yang digunakan daripada bercampur dengan unsur-unsur yang haram hingga kepada persekitaran industri yang tidak mengalunkan muzik-muzik yang menghayalkan.

Asas persijilan IMP
IMP merupakan piawaian yang pertama di dunia yang menggabungkan nilai-nilai syariah dan tassauf dalam proses pengilangan. Di gabungkan dengan piawaian GMP, penarafan ini memenuhi piawaian dunia serta selamat digunakan oleh mereka yang beragama Islam atau sebaliknya.

Kebaikan IMP kepada Pengguna Muslim
Piawaian pengilangan secara islam ini diwujudkan agar pengguna-pengguna Islam dapat mengenali produk-produk yang diusahakan oleh pengusaha muslim 100% yang memahami hukum-hukum yang ditetapkan oleh Allah.

Orang-orang bukan islam pastinya tidak mahir dan mengetahui halal dan haram serta tidak terikat dengan dosa dan pahala. Justeru itu tidak layak bagi mereka mengusahakan makanan untuk dimakan oleh orang Islam. Dengan menggunakan produk yang berstatus IMP ini, diharapkan dapat melahirkan generasi Muslim yang sejati.

IMP untuk siapa
IMP hanya boleh dilaksanakan oleh perusahaan yang dimiliki oleh mereka yang beragama Islam. Perusahaan mereka juga di wajibkan hanya menggunakan khidmat pekerja yang beragama Islam sahaja. Gologan ushawan yang beragama Islam adalah diseru agar memartabatkan Islam dalam perniagaan mereka dengan mengguna IMP sebagai asas perusahaan mereka. Ini bukan sahaja bermanafaat kepada perniagaan malah memanjangkan Barakah itu kepada pengguna-pengguna yang beragama Islam seterusnya dengan izin Allah melahirkan generasi islam yang terbaik di akhir zaman ini.

Terbahagi kepada 2 golongan sasaran, Usahawan Islam yang telah memiliki perusahaan dan bakal memiliki perusahaan boleh mendapatkan persijilan ini. Dengan mendaftar di Pusat IMP Community, usahawan akan diberi maklumat penuh mengenai persijilan ini melalui kakitangan IMP Community.

sumber : IMP Community

No comments:

Post a Comment

Welcome to POWER ONLINE TOOL's site!
First Name:
Last Name:
Email:
Confirm Email:
Phone:
 
Privacy Policy | Click Here to Help Us Fight Spam!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Facebook Pages

My Ilmu and Spiritual Blog
Listen to Quran