Tuesday, September 27, 2011

Apa yang ada pada Diri kita

Dalam diri manusia ada empat perkara :

1. Jasad - manusia berusaha susah-payah untuk memperelokkan jasad mereka. Banyak masa dihabiskan, ribuan ringgit malaysia dibelanjakan untuk memperindah dan memperelokkan tubuh badan mereka.... tapi habuan siapakah jasad ini?... habuan ulat dalam tanah. Apabila manusia mati mayatnya akan dikafankan dan ditanam... lalu akan dimakan ulat dalam tanah.

2. Harta kekayaan - manusia berusaha siang malam... keluar rumah awal-awal pagi dan kembali ke rumah lewat-lewat malam... tiada masa untuk berehat dan makan minum yang sempurna... tiada masa untuk bergurau dan bermesra dengan anak dan isteri.... malah kadang-kala solat pun dikorbankan untuk cari dan kumpulkan harta... Tapi habuan siapakah harta itu?... milik waris. Bila mati saja seorang anak Adam, maka semua hartanya akan berpindah milik kepada warisnya. Tiada satupun yang dibawa ke dalam kubur.

3. Roh - roh adalah milik Allah S.W.T. Allah S.W.T boleh ambil kembali bila-bila masa yang Dia mahu.

4. Amalan - inilah milik kita yang sebenar. Walau sebesar zarah kebaikan yang kita buat ini akan diperlihatkan kepada kita di hari akhirat...walaupun sebesar zarah keburukan yang kita buat inipun akan diperlihatkan dihari akhirat. Amalan kitalah yang akan membantu kita di alam kubur yang sempit dan gelap.... di alam mahsyar yang mengerunkan.... dan seterusnya di alam yang lain. Alangkah ruginya manusia bila dia habiskan masa dan tenaganya untuk usaha atas perkara yang akan ditinggalkan tetapi dia lupa untuk usaha atas perkara yang dia akan bawa bersama ke alam akhirat yang kekal selama-lamanya..........

Sama2 kita renungkan...
Apabila Gambar BerCerita Apabila Gambar BerBicara Tentang...Dunia Hari Ini

No comments:

Post a Comment

Welcome to POWER ONLINE TOOL's site!
First Name:
Last Name:
Email:
Confirm Email:
Phone:
 
Privacy Policy | Click Here to Help Us Fight Spam!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Facebook Pages

My Ilmu and Spiritual Blog
Listen to Quran