Tuesday, October 4, 2011

Bicara Budget 2012 - Apa Yang Perlu Diteliti

KUALA LUMPUR: Orang ramai tidak perlu terpedaya dengan "bonus" yang akan dished oleh kerajaan apabila Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mendedahkan Bajet 2012 pada 7 Okt, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata.

Beliau berkata bahawa "rakyat tidak perlu dipukau (pukau) sebanyak RM600 () diberikan apabila RM600 juta yang dicuri dari anda".

Anwar, bagaimanapun, mengakui bahawa semasa beliau menjadi menteri kewangan dia mengakui keperluan rakyat dan pekerja dan bahawa bonus tertentu telah diserahkan.

Beliau mengulas laporan bahawa Najib adalah mengingati bonus besar atau kenaikan gaji untuk semua 1.3 juta penjawat awam dalam usaha untuk mendapatkan sokongan menjelang pilihan raya umum akan datang apabila beliau mengumumkan Bajet 2012.

"Pakatan Rakyat merancang untuk membentangkan bajet alternatif kami sendiri kerana setakat ini bajet negara telah membawa kepada defisit tinggi, pembaziran dan ketirisan," katanya.

Anwar mendakwa belanjawan sebelumnya telah gagal untuk menangani isu-isu tadbir urus dan pengurusan seperti yang mereka telah tidak diberikan "keutamaan".

"Bajet Pakatan akan berbeza. Kami merasakan bahawa (bajet) perlu mengenai pengurusan yang sesuai bagi kerajaan. Kita mesti menghentikan pembaziran, rasuah, ketirisan ... tidak mengambil pendekatan yang semata-mata memperkayakan kumpulan kecil, "katanya.

"Sebagai contoh, kita bercakap mengenai pengeluar tenaga bebas, tetapi isu itu tidak dijawab. Dalam hal miskin penanam padi dan nelayan, kita mempunyai satu Bernas diswastakan (Padiberas Nasional Bhd) yang pendapatan beratus-ratus juta, tetapi orang Melayu yang miskin masih menderita. Perkara-perkara ini adalah penting. "

Permainan politik

"Saya tidak percaya bahawa kepimpinan Umno mampu untuk berdepan dengan Cina yang besar dan Melayu tauke (ketua)."

"Bajet kami akan menghadapi masalah-masalah ini dengan bersungguh-sungguh mengurangkan beban ke atas rakyat," kata Anwar.

Pakatan telah berkata sebelum ini bahawa ia akan mengumumkan bajet pada Okt 5, dua hari sebelum Najib, yang juga Menteri Kewangan, bergolek daripada bajet negara.

Pakatan memilih untuk membuat pengumuman awal bajet alternatif sebagai sebahagian daripada permainan politik yang bertujuan untuk mengalihkan tuduhan bahawa pembangkang salinan pelan perbelanjaan daripada kerajaan persekutuan.

Bajet Barisan Nasional dijangka akan orang-orang yang mesra dan pertumbuhan-centric berikutan ceramah pilihan raya umum yang akan berlaku.

Tahun lepas, kerajaan telah memperuntukkan RM212 bilion bagi Bajet 2011, yang adalah 2.8% lebih tinggi daripada peruntukan bagi tahun 2010. Daripada jumlah itu, RM162.8 bilion adalah untuk mengendalikan perbelanjaan dan RM49.2 bilion untuk perbelanjaan pembangunan.

Ia telah dilaporkan bahawa Najib adalah mengingati memberi 1 ½ bulan bonus atau kenaikan gaji pada akhir tahun ini.

Sumber : free malaysia Today

No comments:

Post a Comment

Welcome to POWER ONLINE TOOL's site!
First Name:
Last Name:
Email:
Confirm Email:
Phone:
 
Privacy Policy | Click Here to Help Us Fight Spam!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Facebook Pages

My Ilmu and Spiritual Blog
Listen to Quran