Tuesday, October 4, 2011

Budget Pakatan Rakyat

Bajet Alternatif menunjukkan daya maju Pakatan, kata  pemimpin PAS

 Pakatan Rakyat (PR) bersedia untuk mengumumkan Bajet alternatif yang komprehensif esok, Ketua Penerangan PAS Tuan Ibrahim Tuan Man hari ini menggesa pengundi menganggap langkah bersejarah ini sebagai tanda bahawa pakatan pembangkang telah bersedia untuk memerintah di Putrajaya.

Pengarah strategik PKR Rafizi Ramli berkata semalam bahawa PR akan melepaskan Bajet alternatif sekitar tengah hari esok.

Pelancaran akan memiliki lebih dulu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dijangka membentangkan Bajet 2012 di Parlimen pada 6 Oktober.

"Ambil kesempatan ini untuk mengkaji bajet yang akan memastikan keamanan dan kemakmuran untuk semua, bukan bajet yang hanya menyuntik morfin 'kebas' orang sakit sehingga pilihan raya umum yang akan datang," Tuan Ibrahim berkata hari ini.

"Sebaik sahaja kesan morfin hilang, tiap-tiap meningkatkan diberikan akan diambil semula dalam bentuk kenaikan harga dan GST (cukai barangan dan perkhidmatan), yang akan dilaksanakan jika undang-undang Umno BN sekali lagi."

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim telah berkata Bajet PR akan membolehkan rakyat Malaysia untuk membandingkan dasar-dasar ekonomi kedua-dua bertentangan politik yang menggunakan kayu pengukur yang sama.

Bajet alternatif akan termasuk unjuran pendapatan dan perbelanjaan, peruntukan untuk kementerian kerajaan dan akan menyerlahkan perbezaan dasar antara pakatan saingan.

Perdana Menteri berkata pada bulan lepas bahawa Bajet 2012 akan menumpukan kepada menangani lonjakan kos sara hidup dan mengukuhkan ekonomi tempatan.

Perdana Menteri Najib juga memikirkan bonus yang besar atau membayar kenaikan untuk semua 1.3 juta penjawat awam untuk menangani kos sara hidup yang lebih tinggi dan pantai sokongan di kalangan kakitangan kerajaan menjelang pemilihan snap mungkin tahun depan.

No comments:

Post a Comment

Welcome to POWER ONLINE TOOL's site!
First Name:
Last Name:
Email:
Confirm Email:
Phone:
 
Privacy Policy | Click Here to Help Us Fight Spam!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Facebook Pages

My Ilmu and Spiritual Blog
Listen to Quran